Kan du spå været i morgen?

Bilde av Davis værstasjon

Slike værstasjoner finnes på mange skoler i Bergensområdet. De samler inn værdata og strømmer direkte til bergensveret.no
Foto: Ole Edvard Grov

Tobias i tårnet speider utover horisonten med kikkerten sin og forteller innbyggerne i Kardemomme by om de må finne frem paraplyen eller om de forvente seg «deilig sol og sommer». I dag bruker meteorologene avanserte dataprogrammer og målinger for å fortelle oss hvilket vær vi kan vente oss i dagene som kommer.

I denne oppgaven skal vi prøve å spå været på bakgrunn av dagens eller de siste dagenes vær.

bergensveret.no kan du hente inn værdata fra mange ulike skoler i Bergensområdet. For å få dagsverdier må du foreløpig legge inn dataene i dette excelarket: Nedbørsdata

Slik henter du inn data fra skolene og legger inn i excel

Ved å velge en skole på kartet og trykke på «Vis stasjon». Du får da opp et bilde som dette:

Velg fanen «Temperatur»

og trykk deretter på «Last ned data»:

Her haker du av for alle parameterne og velg et tidsrom å se på. Vi kan maksimalt se på 31 dager om gangen i denne oppgaven og laster ned dataene.

Dataene skal importeres i dette excel regnearket: Nedbørsdata

Sørg for at du befinner deg på fanen «Inndata» og i celle A1. Velg deretter fil->importer

Velg tekstfil

og Importer.

Finn filen du har lastet ned fra bergensveret.no og trykk .

På første side av veiviseren

trykker du bare Neste>

På side to i veiviseren haker du av for Komma under Skilletegn.

og trykker Neste>

På siste side av veiviseren må du inn på Avansert

og sørge for at desimalskilletegn er . (punktum)

Du kan så velge OK og Fullfør.

De importerte dataene skal inn i celle A1 i eksisterende ark:

Trykk OK.

Introduksjonsoppgave:

Velg deg ut en måned med værdata fra en skole og bruk dataene til å avgjøre

a) hva sannsynligheten er for at det regner mer i morgen enn i dag

Hint

Du kan selvfølgelig telle manuelt, men det er også mulig å la excel gjøre jobben.

Dersom du i en celle (helst i 3. rad) i arket «Dagsverdier» legger inn formelen =HVIS(E4>E3;1;0)  vil excel automatisk sjekke om dagen på rad 4 har mer nedbør enn dagen på rad 3 og skrive inn verdien 1 dersom det er sant og verdien 0 dersom det er usant. Kopier så denne cellen slik at du får sjekket for alle dagene i måneden. (Den siste dagen kan ikke sjekkes for vi vet ikke om det kommer til å regne mer dagen etterpå.)

På bunnen av denne kolonnen kan du be om gjennomsnittet for alle dagene ved hjelp av funksjonen GJENNOMSNITT. Hvordan viser gjennomsnittet oss?

b) hva sannsynligheten er for at det regner i morgen dersom det regner i dag

Hint

Her har vi betinget sannsynlighet. Utvalget av dager inkluderer kun de dagene som har hatt regn.

For at excel kun skal ta med disse må vi legge inn en ekstra betingelse: =HVIS(E3>0;HVIS(E4>0;1;0);» «)

(Noen dager regner det kanskje veldig lite. Hva mener du er grensen for at vi kan si vi har en regnværsdag?)

c) hva sannsynligheten er for at det ikke regner i morgen dersom det regner i dag

Den egentlige oppgaven:

Det er mange parametere vi kan undersøke og bruke. Nå er det opp til deg å finne ut hva du vil legge vekt på og hva du mener gir den beste indikatoren på hvordan været blir i morgen.

Klarer du å spå været for i morgen?